Balansbloggare: Pauline Brunosson2020-08-18T09:30:14+00:00

Saker jag gör när jag mår dåligt

En sak jag brukar göra när jag mår dåligt, känner mig väldigt kreativ eller är rastlös är att möblera om/fixa i lägenheten. Att rensa brukar ta bort mycket ångest och man får tänka på något annat och liksom ”kasta bort” de jobbiga tankarna och känslorna.

En annan sak jag gör då och då är att förändra något i mitt utseende. Klippa av håret eller göra en sidecut kl 23 på kvällen.. Jag må vara lite impulsiv ibland men det kan vara så himla välbehövligt att göra en förändring ibland.

Så jag drog till frisören, vilket jag inte varit på 2-3 år eftersom jag sist fick en panikångestattack jag var där, så det var en utmaning då jag fick ångest till en början när jag satt i frisörstolen men fokuserade på magandningen och det gick hur bra som helst. Blev jättenöjd med min nya frisyr.

      

Nu har jag en sån blandperiod med lite jobbigt psykiskt mående och känner mig väldigt kreativ. Jag fick en jättefin poster av en kär vän som gjorde mig så himla glad. Minns inte namnet på konstnären som gjort printet.

När jag läser citatet ”Du behöver inte vara rädd” så känner jag att jag slappnar av i magen och känner ett inre lugn. Att allt kommer bli bra och att jag inte behöver vara rädd. Så vill att alla som läser detta försöker komma ihåg det citatet.

Så idag ska jag dricka kaffe, lyssna på musik, göra om i lägenheten med tavlor och figuriner. Sen ska jag kolla på en serie som heter ”Baby” och äta nåt gott. Imorgon är det måndag igen och på sysselsättning. Ha en fin söndag eller vilken dag som helst som du läser detta. /p

oktober 27th, 2020|

Det är svårt när man mår sådär

Ännu en vecka lider mot sitt slut. Helt ärligt har det varit en jobbig vecka. Mycket grubblande, mörker ute, sovit mycket mer och försökt ta hand om mig själv så gott det går. Men det är svårt när man mår sådär.

Jag har tränat med mina hundar, vi övar små saker varje promenad och det är roligt när man märker av deras framsteg. Ena hunden slet sig igår och jagade en hare i 30 min, sen var hon trött och somnade direkt när vi kom hem, en mycket nöjd hund med andra ord. Haren klarade sig och Idun fick rejält med motion. Så småningom ska vi testa drag med henne, antingen i midjebälte eller cykel. Ska bli så spännande!

Resten av veckan har jag inte gjort så mycket mer spännande. Tagit hand om mina växter, planterat om några med rätt och ny jord, vattnat, sprayat, fixat och grejat.

Jag hoppas du mår bra och har något att sysselsätta dig med i helgen, vare sig det är att vandra, måla, sova eller äta 2 påsar lösgodis. Do what makes you happy!

I helgen ska jag åka till min stuga om jag orkar, annars stannar jag hemma. Men jag längtar ut till skogen och lugnet. Luften där går lättare att andas och jag känner mig fri.

oktober 20th, 2020|

Då slipper jag tänka på världen utanför

”På sistone har jag bara velat stänga in mig i lägenheten. Orkar inte träffa människor, diska, plocka, greja hemma. Vill bara vara själv, med mina egna vanor och göra det jag tycker om.
Pyssla om mina växter, gosa med mina hundar och katter. Drömma mig iväg på pinterest och bland mina pennor som målar saker på papper. Målar hundar och karaktärer från tv.
Då slipper jag tänka på världen utanför. När jag har mina fingrar i jorden känner jag mig närmare moder natur. Se nya blad ”kläckas”.

Jag är nog inte ensam om att känna mig lite mer nedstämd när hösten är här. Jag försöker ge mig den ensamtid och lugn jag behöver men ändå utsätta mig för lite utmaningar då och då. Som att gå in på en mataffär trots att jag har social fobi, gå hundpromenad utan solglasögon, osv. Det är kanske helt vardagliga saker för andra men för mig kan det vara dagens utmaning.

Denna vecka ska jag på sysselsättning 2 ggr, tvätta, orka vika tvätt, sen ska jag nog åka till min stuga. Känner att jag behöver isolera mig i naturen ett tag. Bara vara, i naturen, bland naturens alla färger och ljud.

Det är då jag mår som bäst.”

oktober 12th, 2020|

Dagen är för er, för oss.

Världsdagen för psykisk ohälsa. En dag som uppmärksammar något som drabbar var och varannan person på denna jord.

Jag undrar hur många som inte får den hjälp den behöver eller hur många som förtrycks för sitt psykiska mående. Som förminskas eller förlöjligas.

Den dagen är för er, för oss. För att minska stigmat.

Detta år har covid-19 påverkat både den fysiska och psykiska hälsan. I alla delar av världen.

Jag tänker mycket på hur bra vi har det jämfört med andra delar i världen. Vården och psykvården kan självklart bli väldigt mycket bättre i Sverige. Men jämfört med andra länder kan vi ändå skatta oss rätt lyckliga. Vad hade hänt med oss om vi bodde någon annanstans? Hade vi blivit tvångsvårdade eller övermedicinerade?
Covid-19 har gjort många människor isolerade. Det skapar i sig ännu mer oro och ohälsa. Jag är tacksam för telefoner och videosamtal. De minskar isoleringen och känslan av ensamhet. På så vis har jag kunnat ha kontakt med vänner och familj när man inte kunnat träffa dem.

För att sprida kunskap och minska stigmat kring psykisk ohälsa tycker jag att ännu fler influencers och inflytesrika personer i Sverige samt världen måste tala mer om det. Att minska stigmat är så oerhört viktigt. Om vi inte pratar om suicid, tvångstankar, ångest eller annan psykisk ohälsa kommer stigmat aldrig minska och det kommer fortsätta vara något förbjudet eller hemskt att prata om.

Så jag uppmanar fler att prata om psykiskt mående. Det är inget fel eller fult att prata om. Vi kommer hitta varandra och fler kommer känna sig mindre ensamma. Vi kommer känna att det finns fler i världen med samma diagnos eller symptom.

Skit i vad andra säger, var dig själv och stå upp för dig själv. Om någon släkting säger någon dum kommentar på  släktkalas, säg ifrån och känn hur du står upp för dig själv. Berätta för en vän hur du mår, kanske har din vän känt samma sak. Prata om det, håll det inte inne. Om du inte har någon att prata med kan du skriva dagbok för att få något ur dig.

Nedan finns viktiga nummer du kan ringa om du vill prata med någon;

Vid akut situation 112

Icke akut situation 11414

1177

Akutpsyk – Ring din lokala akutpsykiatriska mottagning 

Självmordslinjen 90101

Jourhavande medmänniska 087021680

Jourhavande präst – Ring 112 och be om jourhavande präst

Minds äldrelinje 020222233

Bris (för dig under 18 år) 116111

oktober 9th, 2020|

Hur ljuset påverkar livet

Man märker att mörkret blir mer och mer påtagligt, även mina växter märker av det.
Den här månad har jag investerat i växtbelysning för alla mina ca 30 växter. De verkar tycka om det extra ljuset, jag kan komma på mig själv att stå och iaktta de små sticklingarna, som om de skulle växa snabbare då.
Jag känner även att belysning, julbelysningen på vår balkong eller växtbelysningen påverkar mitt mående.
Allt känns inte lika mörkt liksom. Och att se sticklingarna växa sig större och större. Se nya blad veckla ut sig. Se liv växa. Det är en av mina terapier.
Den här vecka har jag även målat lite. Något jag inte gjort på ett tag. Det var så skönt att sitta och måla med musik i öronen i min lilla bubbla. Ibland blir det mer avancerade projekt, nu blev det lite enklare motiv, man får inte pressa sig själv för mycket när man inte mår så bra psykiskt.
Ha en fin vecka! /P”

oktober 6th, 2020|

En timme i taget

På sistone har det varit många tankar, oro och stress i hjärnan och kroppen. Vilket leder till ännu mer oro, värk i kroppen pga spänningar, huvudvärk, magont och mardrömmar. Det känns som man tappar balansen och sig själv. Jag orkar inte lika mycket. Jag vill bara stänga in mig och vara med mina djur och slippa måsten och människor. Jag är så oerhört tacksam över mina djur.
Hundarna finns alltid vid min sida, de tar bort så mycket ångest och jobbiga känslor. De kräver så lite men ger så otroligt mycket. Mina tankar går också mot framtiden. Hur covid-19 kommer existera och påverka oss alla, samhället och framförallt psykisk ohälsa.

   

På nåt sätt känns det som att alla vi som lever dagligen med psykisk ohälsa är förberedda mentalt, vi vet redan hur det känns och vad som krävs att leva med oro, ångest osv. Människor som inte dagligen lever med psykisk ohälsa måste ha det ännu tuffare nu tror jag. De vet inte hur de ska hantera alla dessa känslor. Vi vet. Vi är starka. Så vi kommer klara detta tillsammans. En dag i taget.
En timme i taget.
Så idag ska jag isolera mig, vara med mina djur och kolla på tv-serier och inte tänka på omvärlden. I alla fall inte på några timmar. Sen ska jag gå ut med mina hundar och gå en långpromenad, rensa tankarna och komma tillbaka lite starkare. /P

 

september 29th, 2020|
Korta fakta

Namn:
PAULINE BRUNOSSON
Ålder:
26
Bor:
Västerås med min sambo och våra 2 katter och 2 hundar
Aktuell med:
Är Balansbloggare och kommer att blogga om livet med Aspergers syndrom, ADHD, depression, ångest, panikångest, utbrändhet och GAD.

Det är vi som är Balansbloggarna
Ansök om medlemskap
Till toppen