Vetenskapliga förklaringen – därför behöver du sova mer än andra
» » » Vetenskapliga förklaringen – därför behöver du sova mer än andra

Vetenskapliga förklaringen – därför behöver du sova mer än andra

Kategori Depression | 0

Har du någonsin undrat varför vissa sover mer än andra? Det finns flera faktorer som kan påverka hur mycket sömn du behöver och hur svårt du har att ta dig ur sängen på morgnarna.

Vissa typer av människor kan lägga sig klockan 00:03 och flyga upp glada och pigga innan jobblarmet går. För andra kan det vara lite svårare att ta sig ur sängen även om de fått sova i åtta timmar. Men varför är det egentligen så?

Vad är det som gör att vissa helt enkelt behöver mer sömn än andra?

Här är fem olika saker som kan hålla svaret på just den frågan.

1. Det kan ligga i ditt DNA

Forskning visar att din genetiska uppbyggnad kan spela stor roll i hur mycket du behöver sova, enligt Vissa människor är alltså helt enkelt bara födda lite tröttare.

Sedan är det så att barn i tidiga tonåren och äldre tonåringar generellt sätt behöver mer sömn. Det beror på att en individs dygnsrytm, som reglerar hur länge man behöver sova, förlängs under tonåren. Kroppen kan helt enkelt inte ha samma dygnsrytm som du hade när du var barn. Den anpassar därför dygnsrytmen så att den ska passa dig senare i vuxenlivet.

Så om du någon gång fått tjat av dina föräldrar om dina sovvanor under tonåren, så kan du säga att det faktiskt är biologiskt, och inte ditt fel. Inte helt och hållet i alla fall.

2. Du kan lida av en sömnstörning

Om du känner att din oförmåga att ta dig ur sängen har tagit över ditt liv, så kan det vara så att du lider av en sömnstörning. En vanlig sådan är hypersomni, vilket innebär att man i princip aldrig riktigt känner sig pigg.

En person som lider av hypersomni kan ha extremt svårt att ta sig ur sängen och kan känna sig trötta även efter tio timmars sömn. Det är vanligt för en sådan person att behöva ta två eller tre naps under en dag för att kunna vara funktionell.

Man kan drabbas av hypersomni i vilken ålder som helst och tillståndet kan också vara ett resultat av en annan störning, som exempelvis sömnapné.

3. Det kan bero på din psykiska (o)hälsa

Om du börjar sova mycket mer än vanligt i samband med att du börjat känna dig nere, så kan det vara ett tecken på en depression. Det är inte ovanligt att en person som är deprimerad sover upp till 10 eller 11 timmar om dagen.

Studier visar att det kan finnas en länk mellan depression och sömnstörningar, både gällande insomnia och hypersomnia. Om man tar medicin för att lindra en depression så kan det också vara så att de gör en tröttare än vanligt.

Här kan du läsa om 7 andra vanliga symptom för depression.

4. Det kan bero på en traumatisk upplevelse

Studier visar att människor som drabbats av en traumatisk hjärnskada också kan få en annorlunda dygnsrytm än innan skadan. Det i sin tur kan leda till att man sover ovanligt länge.

Andra studier visar också att just sömn faktiskt kan hjälpa hjärnans funktioner att förbättras snabbare efter en sådan olycka.

5. Du har bara inte sovit tillräckligt mycket 

Om du har som vana att dygna, alltså vara uppe en hel dag i sträck, så ser kroppen till att ta igen sovtiden när den får en chans. Men studier visar också att det inte alltid går att ta igen förlorade sovtimmar så som man hoppats.

Om du sover 5 timmar för lite idag och istället sover fem timmar extra imorgon, finns det ingen garanti på att din kropp kommer att vara lika allert och funka lika bra som om du sovit de timmarna din kropp behövde från första början.

En Harvard-studie som utfördes på människor som hade fått sova mindre än normalt, och sedan fick sova några extra timmar, visade att testpersonerna bara presterade normalt en kort stund innan deras psykiska prestation drastiskt försämrades.

Kom ihåg att känna efter

Det är normalt att vissa kan behöva sova lite mer än andra. Men om det är så att du känner att det börjar bli ett problem för dig så är det allra bästa alltid att kolla med en läkare.

Källa: Nyheter24 >>